„Odtrhol som kvetinu a ona mi zvädla.
Chytil som motýľa, zomrel mi v dlani. Až potom
som pochopil, že krásy sa treba dotýkať srdcom.“
– John Lennon

Zvláštne, šamanské, čudácke slovo. Nesúďme to toľko. Môže to byť sústredenie sa na jedinú vec, zvuk, obraz, slová alebo činnosť. Rovnako to môže byť oddelenie sa od premýšľania a úplný pokoj. Ten vnútorný, samozrejme. Predsa zvnútra von, nefunguje to naopak. Potrebujeme fyzický relax, ale aj mentálny. Taký ten pocit úplného oddychu, úplného vypnutia. Chcel som mať väčšiu kontrolu nad mojou mysľou, vadilo mi, keď mi myšlienky lietali a ja som ich nevedel usmerniť. Nepočúvali ma a ja som bol z toho na nervy. Pred sebou neutečieš a darmo sa budeš pokúšať schovať pred svojou vlastnou hlavou. Večer nemôžeš zaspať, lebo ti myseľ veľmi rada vytiahne všetko z minulosti, alebo ti predostrie budúcnosť. Aby toho nebolo málo, tak rovno tie horšie scenáre, ktoré sa podľa nej môžu udiať. Vysmejú ťa, nič sa ti nepodarí, budeš navždy sám a ešte k tomu aj chudobný. Je to nepríjemné, hlavne keď vieš, že na druhý deň musíš byť plný energie a potrebuješ sa vyspať. Zaspíš o dve hodiny neskôr a ráno sa ti ťažko vstáva. Áno, toho je schopná naša myseľ. Keď ju neovládaš ty, tak ona ovláda teba. Nemá s tým problém, jedného dňa si jej to dovolil, nikto ti nepovedal čo máš robiť, predsa v škole je podstatnejší dejepis a a matematika ako vlastné myslenie, ktoré má každý. Ale či každý z nás využije dejepis, to je už otázne. Meditovanie nezaberá celé hodiny a nebodaj týždne, keby chceš, tak môže ale vôbec to nie je nutné. 15-20 minút je dostatočne dlhá doba na to, aby sa ti podarilo aspoň párkrát upokojiť myšlienky. Časom príde prax, predsa vytrvalosť, chuť makať a odhodlanie robí z nás majstrov. Zo začiatku ti budú myšlienky lietať tak, že sa nestačíš čudovať.

Sedieť alebo ležať? To je úplne jedno, daj si pozor na to, nech máš rovnú chrbticu, pretože pozdĺž nej máme energetické kanáliky. Dbaj na to, nech máš súkromie. Nech ťa nikto nevyrušuje. Vypni si upozornenia na mobile, ak to tak cítiš, tak si zapál sviečku a pusti si príjemnú hudbu, kde hrá iba podmaz a spevákovi zobrali mikrofón. Môže sa začať. Zavrieš si oči a začneš pomaly zhlboka dýchať. Nádych a výdych. Pomaly a prirodzene. Nemáš sa kam ponáhľať. Meditovanie je tu pre teba – vyhradil si si čas na relax a všetky problémy, ktoré sú tam vonku, nebudeš riešiť. Iba ty a nikto iný. Pomalý nádych a výdych. Vždy sa sústreď iba na svoje dýchanie, vždy, keď ti uletí myseľ. Uvedom si, že ty nie si myseľ a ty teda nie si žiadnou myšlienkou. Si ty a máš myseľ. Ona je nástroj a prináša ti myšlienky, ktoré sú na výber. Je to iba na tebe, či si vyberieš danú myšlienku alebo jej nedáš energiu. Ak sa jej dotkneš pozornosťou, ona sa zastaví a pobudne u teba toľko času, koľko budeš chcieť. Ak sa z teba stane pozorovateľ, tak si všimneš, že myšlienky iba lietajú okolo a nemajú na teba žiaden dosah. Si to iba ty a nikto iný. Objavíš prázdno. Chvíľkové, ale predsa. Nič, tma, žiadna myšlienka. A tam v tme, niekde v pozadí si ty. Celé si to uvedomuješ, si si toho vedomý a o všetkom vieš. Môžeš uvažovať, rozjímať. Vieš, že je všetko v poriadku. Cítiš ako sa ti uvoľňuje telo. Znovu sa sústredíš na dýchanie.



Tak to zhruba funguje zo začiatku. Časom dané prázdno bude stále väčšie. Získaš nad sebou väčšiu kontrolu. Dokážeš premýšľať nad vecami, ktoré chceš aby boli stredobodom tvojej pozornosti. Menej ťa rozhádže situácia, ktorá sa stane vo vonkajšom svete a vnútri to ostane pokoj. Zachováš si chladnú hlavu. Mimo tohto úžasného bonusu, ktorým je relax a ošéfovanie svojho myslenia, ktoré je sprevádzané pravidelným meditovaním, získaš ešte jeden OBROVSKÝ benefit. Už som spomínal, že všetko na tomto svete sú vibrácie. Tvoje telo počas meditovania vibruje na tých najvyšších vibráciach. Aj tá krátka chvíľa počas dňa, časom mení bod príťažlivosti v tvojom živote. Nalaďuješ sa na vyššiu a vyššiu životnú dráhu. Život sa opäť rozhýbe a začne naberať energiu. Veci, ktoré ti robili problém sa jednoducho začnú riešiť. Do života ti prídu zaujímavé osoby, s ktorými si budeš dokonale rozumieť. A tie myšlienky! Tie inšpiratívne! Wau! Krásne nápady a vizualizácie, ktoré sa ti pritrafia do mysle. Obnovíš kontakt sám so sebou a tvoja intuícia bude stále silnejšia a vnútorná energia sa ti začne prebúdzať. Kundalíni.

Meditácia v pohybe alebo inak nazývaná dynamická meditácia je tiež veľmi nádherná. Robíš nejakú činnosť, napríklad tanec, tak sa nesústredíš na nič iné, iba na danú činnosť. Radšej trochu strelenejší príklad. Umývaš riad. Nevnímaj nič iné, iba ten dotyk medzi tebou, riadom a vodou. Znie to zvláštne, ale je to úžasné. Aj pri sprchovaní začni vnímať dotyk vody s tvojou pokožkou. Medituje sa podstatne ľahšie, ak máš nejaký oporný bod, ktorým je daná činnosť. Samozrejme, pokiaľ sa nesústredíš na niečo negatívne. Kam smeruješ svoju pozornosť, to v tvojom živote rastie. Takže ak sa budeš  vedieť sústrediť na niečo, čo máš rád alebo na niečo, čo ti nie je nepríjemné, tak tvoje osobné vibrácie na nejaký čas stúpnu vyššie. Je to opäť iba zvyk. Čím častejšie bude tvoje telo a myseľ mať tento zvyk, o to častejšie a ľahšie sa ti bude zmýšľať pozitívne a tvoj bod príťažlivosti bude stále vyšší.

Keď mám trochu rušnejší deň a cítim, že je toho na mňa už veľa, tak sa jednoducho zastavím, dám si stopku a niekde si na chvíľku sadnem. Či už je to gauč v obývačke alebo lavička v parku. Desať až dvadsaťkrát sa zhlboka pomaličky nadýchnem a pomaly všetok vzduch vydýchnem. Počas dýchania nič iné nevnímam, iba samotný vzduch. Veľmi sa mi uvoľní telo a cítim, ako zo mňa opadáva nahromadený stres. Stres je predsa emócia – energia v pohybe. Nie je to niečo, čo môžeme zničiť. Je to niečo, čo môžeme pustiť ďalej alebo pretvoriť na niečo iné. Energia sa iba mení, ale nezmizne. Aj ty si energia, takže nikdy nezmizneš, iba opustíš toto telo. 

Môžeš si vytvoriť vlastnú mantru, ktorú si budeš opakovať počas meditovania a sústrediť sa na ňu. Ľahšie sa ti medituje a myseľ nemá kam utiecť. Najlepšie je niečo vlastné, ale niekto používa aj staré mantry ako sú napríklad: Nam – Myoho – Renge – Kyo

Kľudne si opakuj v rytme svoje obľúbené: Život je nádherný.

Meditačný stav je vhodný aj na vizualizovanie. Stačí si po približne piatich minútach začať predstavovať svoje ciele a vytúžené veci a ono to celé ide nejako ľahšie, plynulejšie. Je to prirodzené. Predstavy začnú prichádzať samé a scenáre, ktoré uvidíš vyzerajú ako reálne, ako keby sa práve diali. Vtedy nahliadaš dušou do priestoru variant a nazeráš priamo do sektoru, kde je životná dráha taká, ktorú by si chcel. 

Článok je kapitolou z knihy Umenie Života, ktorou som autorom. Knihu si môžete pozrieť a zakúpiť na goodvibes.sk